Fortunato Depero – en futuristisk multikunstner fra Trentino

Depero blev født i landsbyen Fondo i Val di Non dalen den 30. marts 1892 og døde i Rovereto den 29. november 1960.
Som helt ung flyttede han til Rovereto, og han var bestemt ikke en hjemmefødning, og boede i flere omgange i USA.

Han var kunstmaler, skabte skulpturer, designede møbler, lavede illustrationer, producerede reklamer, påtog sig scenografiske opgaver og konstruerede marionetdukker.
Han eksperimenterede også med materialer, som for eksempel “buxus”, en slags papmaché, som kunne efterligne træmosaikker, tarsier.
Han arbejdede også med textiler, og skabte flotte patchwork tæpper. Det vil sige, han designede dem, og kvinder, deriblandt hans hustru, syede dem.

Video fra Casa d´Arte Futurista i Rovereto – to minutter og seks sekunder

Deperos og Futuristernes historie
I 1908 bliver Depero afvist af Kunstakademiet i Østrig.
Trentino var dengang en del af det østrigske kejserdømme, og blev først italiensk efter Første Verdenskrig.

I 1910 arbejder han som dekoratør på Verdensudstillingen i Torino, og tilbage i Rovereto laver han gravmonumenter i marmor, og definerer sig selv som billedhugger.
Han udstiller sine værker lokalt i 1911 og 1913, og i 1913 udgiver han også sin første bog ”Spezzatura” (Småstykker) bestående af digte og refleksioner illustreret med egne tegninger.

“Stikkende, bidende og skræmmende forudanelse”, 1913

I 1913 møder han også Futurismen, da han ser Umbeto Boccionis udstilling i Rom. Her bliver hans idoler Giacomo Balla og Filippo Tommaso Marinetti.

I 1914 deltager han i Rom i udstillingen “Esposizione Libera Futurista Internazionale”.
Han flytter til Rom og bliver elev hos Giacomo Balla, og er fra 1915 en del af inderkredsen i det, som eftertiden kalder Den Første Udgave af Futurismen.

Depero er også i 1915 sammen med Balla medforfatter til et vigtigt manifest med den pompøse titel “Ricostruzione futurista dell’universo” – den futuristiske rekonstruktion af universet.

Dette manifest indvarsler Den Anden Futurisme, hvor man gradvist forlader en anarkistisk og socialistisk grundholdning til fordel for den italienske fascisme.
Depero selv melder sig i den periode til den italienske hær, men bliver syg og hjemsendt.

Den Anden Futurisme vil flytte kunsten fra gallerier, museer og såkaldte Futuristiske Aftener, og ud i folks hverdag med reklamer, møbeldesign, musik, scenografi til teatre og arkitektur.
Til det formål medvirker Depero til at skabe futuristiske huse i blandt andet Rom, Bologna og Palermo.

Deperos eget ”Casa d´Arte Futuriste” må dog vente til efter krigen, og bliver først grundlagt i et krigshærget Rovereto i 1919.
Her producerede han reklameplakater, samt objekter og møbler til sit moderne futuristiske hjem og studio.
Han var meget optaget af, at de futuriske objekter var brugbare og funktionelle, og ikke blot stilistiske øvelser.

“Napolitansk kærre”, 1918

”Casa d´Arte Futurista” er i dag navnet på den bygning, som Rovereto kommune stillede til rådighed for Depero mod, at han efter sin død donerede alle sine værker til byen. Den bygning huser fra 2009 det spændende museum.

I 1918 opholder Depero sig i Viareggio, og han udstiller i Milano.
I denne periode lader Depero sig også inspirere af den metafysiske kunstbevægelse, som blandt andre Giorgio de Chirico >> er eksponent for.

I 1920´erne er Depero aktiv på mange fronter.
Han laver reklamer for bureauet ”Le 3 I”, har egne personlige udstillinger i Milano og Rom, laver et mekaniske dukketeater, hvis forestillinger bliver vist i tyve italienske byer, og han designer farvestrålende veste, som bliver et kendetegn for futuriske kunstnere og deres fans.

Marionetdukker

Depero udstiller sammen med Balla og Prampolini i en sal dedikeret til Futuristerne på den Internationale udstilling for kunst og moderne industri i Paris i 1925, og han har personlige udstillinger i New York, Boston og Chicago.

Futuristernes sal i Paris, 1925

Fortunato Depero i 1926

I 1926 udstilles værket ”Squisito al selz” (lækker med soda) dedikeret til Campari på Biennalen i Venedig. Det blev begyndelsen på samarbejdet med virksomheden Campari, der stadig sælger deres Campari Soda i den karakteristiske flaske designet af Depero.
I samme periode laver Depero også reklamer for Strega likøren.

“Squisito al Selz”, 1926

I 1927 udgiver han bogen “Depero futurista 1913–1927”, der fungerer som en reklame for hans utallige aktiviteter og værker i perioden. En slags CV i bogform.
Bogens sider er på futuristisk vis holdt sammen af to store møtrikker.

Indgangen til museet er lavet af de karakteristiske Campari Selz flasker, designet af Depero

I 1928 flytter Depero til New York med hustruen Rosetta.
Han har udstillinger af malerier, indretter restauranter, skaber scenografi og teaterkostumer, laver reklamer og forsøger at lave et ”Et futuristisk hus” også i USA. Depero forbliver den eneste af futuristerne, der i længere tid opholder sig udenfor Italien.

De quiltede gobeliner blev tegnet af Depero, og udført af en systue, som hans hustru Rosetta styrede

“Sorte og hvide djævle”, 1922

Depero er retur i Italien i 1930, og det fascistiske årti bliver for ham præget af skuffelse over den tredje bølge futurister, der er totalt fascinerede af den såkaldte Aeropittura – malerier inspireret fra luften efter kunstnernes flyveture.
Dertil havde Depero nok sine fødder for solidt plantet på landjorden.

“1929 Drama” en installation over temaet Deperos New York, skabt af Gaetano Cappa i 2020

I denne periode forlader Depero gradvist i sine værker den lyse, farvestrålende og optimistiske ide om futurismen.
Der kommer ikke flere marionetdukker, sicilianske kærrer og folkedragter, og i stedet begynder han at anvende kolde farver og skarpe geometriske former.
I 1931 udgiver han sit manifest om ”Futuristiske reklamer”, som han definerer som hurtige og syntetiske.

Han deltager i flere udstillinger, blandt andet den 18. og den 20. Biennale i Venedig i 1932 og 1936, og økonomisk overlever han ved at lave illustrationer til magasiner og reklamekampagner.

“Cyklist kører gennem byen”, 1940

Han trækker sig gradvist tilbage til Trentino, og udelukker bevidst sig selv fra futuristiske begivenheder, hvad der bidrager til at gøre ham nærmest til en legendarisk og sagnomspunden figur.

Som han isolerer sig, bliver der færre landsdækkende reklamekampagner og i perioden laver Depero derfor også logoer for lokale virksomheder og turistplakater for området.

Logo for landmændene i Vallagarina dalen

I 1940 udgiver han en selvbiografi, og i 1942 skaber han en stor mosaik til det fascistiske kvarter EUR i Rom.
I 1943 udgiver han værket: ”A passo Romano” med undertitlen ”Programmatisk og konstruktiv lyrik om fascisme og krig”.

Nogle omtaler bogen som et desperat forsøg på at indynde sig hos det fascistiske styre og dermed få flere arbejdsopgaver. Det fascistiske styre faldt den 8. september 1943.

Efter krigen forsvarer Depero sig med, at futuristerne troede på, at fascismen ville fuldføre deres tanker, og at han ”havde brug for at få brød på bordet”.

I 1947 forsøger han USA igen, men returner skuffet to år senere, for her er begrebet futurisme blevet lig med fascisme, og dermed absolut ikke længere stuerent.

Han er nu sidst i 50erne, og selv om han er desillusioneret, deltager han i 1949 i to udstillinger, i Milano og Venedig.

Helt givet op har han dog ikke, og i 1951 offentliggør han sit manifest om ”Atomkunst”. Han bliver dog ikke en del af gruppen omkring den såkaldte nukleare kunstform.

Han får i midten af 1950erne til opgave at udsmykke salen, hvor regionen Trentino stadig holder sine møder.

Kladde til turistplakat for Rovereto kommune, 1955

I 1957 begynder han på opfordring og med økonomisk støtte af Rovereto kommune at indrette ”Galleria Museo Depero” (det nuværende Casa d’arte futurista Depero >> i via Portici 38 i Rovereto), som bliver indviet i 1959.
Depero dør året efter, den 29. november 1960, 68 år gammel.

Deres udsendte med Deperos selvportræt fra 1924

–//–

Kaffe på italiensk er meget mere end espresso


Espresso fyldte 140 år i 2024. Espresso-kaffen blev født den 16. maj 1884.
Det skete i Torino, hvor Angelo Moriondo tog patent nummer n. 33/256 på espressomaskinen.



CANALE CARLOTTA PÅ YOUTUBE
Kaffekunstner, og tjener, Mario med den trofaste espressomaskine med manuelt betjente håndtag.
Video fra maj 2024, Ristorante L´Infinito i Tramonit bag Amalfikysten, tre minutter og 53 sekunder – https://italiamo.dk/kaffe-paa-italiensk-er-meget-mere-end-espresso/

Link: Ristoranti L´Infinito på Facebook >>

ER ESPRESSO STÆRK?
Der bruges faktisk færre bønner og dermed mindre koffein til en italiensk espresso end til en dansk kop kaffe:

Espresso er efter sigende også mindre skadelig i større mængder, fordi bønnerne ikke bliver overhældt med kogende vandi Italien, fordi vandet maksimalt varmes op til omkring 90 grader i en ægte espresso-maskine. (Ofte er espresso varmere, jo længere sydpå i Italien du befinder dig!)

Til en kop “dansk” filterkaffe bruger man normalt omkring otte til ti gram kaffe til en kop, til en espresso syv til otte gram.

BELLA FIGURA:
Espresso – ikke ekspresso. Det er et hurtigtog.

DEN PERFEKTE ESPRESSO
Espresso presses ud under 9 atmosfæres tryk/bar.

Vandtemperaturen er omkring 90 grader, og en god maskine bruger mellem 25-30 sekunder til at “presse” kaffen ud i koppen.

Den perfekte espresso har et tre til fire millimeter tykt rødligt-nøddefarvet skum på toppen, en rund og fyldig smag, med lang eftersmag.

Der må ikke være grums tilbage i koppen.

Er der hvide pletter i det nøddefarvede skum, er der heller ikke tale om en perfekt espresso. Så har bønnerne nemlig været malet for fint, eller er blevet trykket for meget sammen, så det har taget længere til at lave kaffen.

Er cremen klar og tynd har maskinen lavet kaffen for hurtigt, eller bønnerne har været malet for groft.

Mange italienere har i dag investeret i espressomaskiner til hjemmebrug, men lige så mange sværger stadig til den ottekantede Moka kaffebrygger.

MOKA OG GIOIA
I følge min italienske livsledsager er det umuligt at lave en perfekt espresso hjemme.
Han kunne til nød drikke ”noget beskidt vandt” fra min Bodum kande.

Først ti år efter hans død købte jeg en fantastisk lille espressomaskine – Bialetti Gioia – som efter min mening laver en fremragende espresso til hjemme brug.

Ellers er den ottekantede Moka det alternativ, som mange italienere holder fast ved til hjemmebryg.

Moka kaffebryggeren blev opfundet i 1933 af Alfonso Bialetti.
Navnet stammer fra byen Mokha i Yemen, hvorfra man udskibede de gode arabiske kaffebønner.

I Moka´en når vandet kogepunktet, hvorefter det presses op fra den nederste beholder gennem filteret med kaffebønner. Dog kun med 1,5 bars tryk, ikke de ni bar, som professionelle espressomaskiner på barerne bruger.

For at lave en god Moka skal kanden ”sovses til”.

Den skal med andre ord bruges hver dag, og når først det sublime efter flere års anvendelse.
Derfor udskifter man ikke sådan sin Moka, men køber reservedele som riste, håndtag og gummiringe.
Så får Moka´en med tiden patina, og fremstiller en blød Moka med både skum og den karakteristiske runde og bløde smag.

God Moka råd – hvad enten det er på gaskomfur eller induktion:

  • Brug mineralvand i stedet for vand fra hanen, og fyld aldrig op over ventilen.
  • Pres ikke kaffen for fast i beholderen.
  • Varm vandet op ved mellem flamme/varme.
  • Brug aldrig opvaskemiddel til at rengøre Moka-en. Aldrig.

ORDLISTE OVER FORSKELLIGE SLAGS ITALIENSK KAFFE
Un caffè, per favore, beder du om – og så får du den, som barmanden og hans maskine bedst kan lave den.

Un caffè lungo – der er lidt mere vand i kaffen, men ikke meget – og vi er stadig i den lille kop.

Un’ caffè ristretto – en krympet kaffe – her er mindre i koppen, og smagen er derfor kraftigere.

En korrekt espresso indeholder i følge kaffefirmaet Lavazza mellem 20 og 35 milimeter.

Caffè macchiato – en lille espresso med lidt cappuccino-skum ovenpå.
Du kan bede om un macchiato med kold mælk, latte freddo, eller varm mælk, latte caldo.

Caffé macchiato

Latte macchiato – mælk med pletter – et glas varm mælk med en espresso oveni – dét, der nærmer sig allermest en Caffé Latte.
Serveres ofte i et højt glas.

Caffè coretto – en korrigeret kaffe – tilsat et skvæt grappa, brandy eller anden spiritus.

Capuccino – en espresso i en stor kop, der fyldes med varm mælk og mælkeskum.
Cappuccino regnes i Italien for morgenmad, og vil derfor ofte få tjenerne til at se underlige ud i hovedet, når den ordineres senere end kl. 11 og specielt efter et måltid!
Ifølge italienerne forhindrer en cappucino fordøjelsen, og det kan nærmest være dødbringende.

Caffè freddo eller Caffè shakerato – en espresso shakes i mixer med isterninger og serveres kold. En dejlig sommerdrik

Caffè americano – amerikansk kaffe.
Det er en stor kop kaffe, men tro ikke af den grund, det ligner danske filterkaffe – den smag kan man nemlig ikke opnå med en bars eller restaurants espressomaskine, der jo netop presser det kun 90 grader varme vand ud i koppen.
Husk at sige “un caffé americano, per favore”, og ikke bare “un americano”, for det er en stærk drink!

ITALIENSK MORGENMAD
Morgenmaden indtages ofte på den lokale bar, og består af en espresso eller en cappuccino og en brioche/cornetto. (Morgenbrødet i Norditalien hedder brioche, udtale briosj. Fra Rom og sydover bestiller man cornetto.)
Hjemme spiser italienerne ofte “søbemad”.
I en stor kop serveres Moka med mælk, som man så dypper sin yndlingskiks i.
Kikse-hylderne i italienske supermarkeder er næsten lige så lange som pasta-hylderne!!

SUKKER ELLER EJ
Der er ofte flere typer sukker at vælge mellem på baren:

Normalt sukker, superfint sukker, diætsukker og brunt rørsukker, som af nogle regnes for både sundere og mere økologisk. Desværre er den type sukker ofte bare brunet, og ligesom ægte rørsukker opløses det i øvrigt meget dårligt i en espresso. Blot til orientering.

Selv drikker jeg uden sukker, for jeg er vild med den ”rå” kaffesmag, prøv det!

En helt almindelig kaffeautomat på en togstation tilbyder ni forskellige typer kaffe:

ARABISK ELLER ROBUST
I Norditalien foretrækker mange arabiske kaffebønner, der giver en rund smag, mens man i Syditalien afte anvender tybpen robust, der giver en kraftigere smag.
Mange kender i dag de store kaffemærker som Illy og Lavazza, men vær aldrig bange for at bruge de lokale mærker som findes overalt.

BEGRAVET I EN MOKA TIL 18 KOPPER
Italiens mest kendte overskæg døde den 11. februar 2016. 

Renato Bialetti, der blev 93, gik “all in” og blev begravet i en stor model af den verdenskendte ottekantede kaffebrygger, som hans familie lagde navn til.

moka_bialetti_logo

Renato Bialetti var selv model for firmaets logo, “Den lille mand med skægget”, der blev skabt i 1953 i samarbejde med tegneren Paul Campani.

Figuren blev en landeplage i RAI-kanalernes første reklameblokke i 1950erne og 1960erne. Blokkene bestod af tegneserier og filmsketsches sendt umiddelbart efter aftenens nyhedsudsendelse.
Millioner af italienske børn er vokset om med reklameblokken “Carosello”, og med årene opstod talemåden “i seng efter Carosello”.

Moka´en i aluminium med håndtag af bakelit, er solgt i over 100 millioner eksemplarer, og er blevet til et designikon, der i dag har plads i de permanente udstillinger på Triennale Design Museum i Milano og MoMA i New York.

Kaffebryggeren produceres i flere størrelser, men 79 procent af produktionen dækkes af de to modeller til henholdsvis én og tre kopper.
Den største udgave kan producere 18 kopper kaffe, og altså også indeholde asken af én person.


FOTOCREDIT:
Privatfoto &
Di Angelo Moriondo’s shop – The original file comes from an ancient bill acquired by Sebastien L. Delprat (aka Pootoogoo). It was first published on the thread “In search of Moriondo’s espresso machine” on the Home-Barista Forum., CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77770149
Moka tegning
CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=644193
Bialetti Moka
Di Bialetti Industrie – Opera propria, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80102756

Charlotte Sylvestersen

–//–

Video: Journalisten Cecilia Sala hjemme efter fængsling i Iran

“Jeg blev reddet af en bog
Jeg smilte til en fugl
Fjenden derinde er stilheden”

Den 29 årige italienske journalist Cecilia Sala kom i forgårs (8.1. red.) retur til Italien efter at have siddet fængslet i Iran siden den 19. december.

(Opdatering 13.1.2025:
Cecilia blev “byttet” med den iranske ingeniør, der blev andholdt i Milano den 16.12.2024, og som USA krævede udleveret.
Den italienske justitsminister greb direkte ind, og ingeniøren blev løsladt og er nu retur i Iran.
I følge den italienske justitsminister var amerikanernes anklager om terroraktivitet mod iraneren grundløse.)

I en podcast på ChoraMedia fortalte hun i går om sit fængselsophold, og jeg refererer fra avisen Corriere della Sera fra kaffebaren i Milano.

Tre minutter og 48 sekunder.

Canale Carlotta på YouTube >> finder du videoer om og fra Italien, og fra 2025 også de mere personlige “Sylle-Gylle& Hotte-Lotte”, causerier om stort og småt.
Du er meget velkommen til at abonnere på kanalen.

Link til video:
https://www.youtube.com/embed/PMvgW5nZb2c?si=1jp_W9MO7nk4RwYt

-//-

"De Mystiske Bade" i 1990

De Chiricos “Mystiske Bade” i Milano

Giorgio de Chiricos installation eller skulptur ”I Bagni Misteriosi” – De Mystiske Bade – fascinerede mig utroligt meget, da jeg kom til Milano i 1989 og ofte cyklede forbi på ture gennem Sempione Parken.

Skulpturen fra den 15. Triennale Kunstudstilling i 1973 stod dengang og forfaldt, med kun de to mænd tilbage, og det hele dækket af grøn andemad, som på fotoet fra 1990 herunder.

"De Mystiske Bade" i 1990

I det hele taget sang Triennale bygningen og institutionen, der siden 1923 havde huset den store Treårige Kunstudstilling, på sidste vers:

Den sidste Triennale foregik i 1996, og fra år 2000 og til i dag har komplekset undergået en forandring, og er fra 2007 Milanos officielle Designmuseum.

De treårige udstillinger blev først genoptaget i 2016, og i 2025 er det tid til den 24. Triennale med temaet:
”Uligheder. Sådan repareres menneskehedens brud”.
Det foregår fra 17. maj til 16. november.

Il Triennale bør absolut med på din liste over ”værd at se” i Milano.

Bygningen ligger ved byens grønne lunge Sempione Parken bag slottet Castello Sforzesco, og byder året rundt på forskellige særudstillinger, udover den permanente udstilling om italiensk design gennem tiderne.

Både indendørs i stueetagen, og ude i haven ud mod parken, er der bar, og der findes også en restaurant med en fantastisk udsigt over Milano på tredje sal.
Link: https://triennale.org/

Maleren, skulptøren og forfatteren Giorgio de Chirico blev født i Volos i Grækenland den 10. juli 1888 og døde i Rom i 1878.
Han var den førende eksponent for den kunsteriske strømning, der kaldes Metafysisk.

Kort sagt kan den metafysiske kunst beskrives som en så ekstrem tydelig og statisk beskrivelse at de illustrerede genstande, bygning og personer, at de sprænger rammerne for dét realistiske og fysiske.
(I modsætning til samme tids Futurisme, som du kan læse om i artiklen om multikunstneren Fortunato Depero fra Trentino >>).


Et foto af badene fra 2015

Ah, svømmebadet “De Mystiske Bade”, som jeg omtaler i vidoen, ligger ved Porta Romana i den sydlige del af Milano.
Det er et fantastisk sted at lade op og køle ned, hvis man er på tur i Milano om sommeren.
Svømmebadet med veludstyret bar og lette retter er ofte også åbent om aftenen, både til aperitivo og badning – bestil online (Badehætte er grimt, men obligatorisk!):
https://www.bagnimisteriosi.com/

En magisk aften på “I Bagni Misteriosi” med både badning og aperitivo i juli 2024:


…af Charlotte Sylvestersen


-//-

Ferie-tips: Grazie, scusa og per favore, for pokker!

(Artiklen har tidligere været offentliggjort i magasinet Il Ponte i 2018)

Det italienske modstykke til Emma Gads bog Takt og tone fra 1918 blev skrevet af ærkebiskoppen Giovanni Della Casa allerede i midten af 1500-tallet.
Værket Galateo ovvero de´costumi – Galateo eller reglerne for høflig adfærd – var dedikeret Della Casas kollega, biskoppen Galeazzo Florimonte.

Den latinske udgave af biskoppens fornavn – Galatheus – er dermed gået over i historien, der i øvrigt intet melder om, hvorvidt biskoppen havde problemer med etiketten, med skik og brug, takt og tone, sædvaner, normer eller med sin almene dannelse og opførsel i det hele taget.

På Michelin restaurant i jeans og t-shirt

Efter 35 år har jeg stadig meget at lære om omgangsformerne i Italien, fra nord til syd og derimellem.

Jeg har desværre gennem årene gjort ikke én, men utallige brutte figure – altså opført mig dårligt eller decideret pinligt – i snart sagt alle tænkelige situationer.
Som at sige tu – du – til et kendt parlamentsmedlem under et interview, drikke øl af flasken på gaden, og møde op i t-shirt og jeans til middag på en Michelinstjerne-restaurant med samtlige milanesiske avisers chefredaktører.
Bare for at nævne tre episoder, der i dag får mine tæer til at krølle sig langt op ad baglårene.
Jeg har dog aldrig haft strømper i sandalerne.
Aldrig.

Giovanni della Casa (1503-1556) , forfatteren af den italienske Emma Gad, der udkom i 1558 efter hans død. Wikimedia >>

Må man bruge sko og ske til pastaen?

Italienerne selv er i dag heller ikke enige om galateo.
Maden og måltiderne er – naturligvis – et helt kapitel for sig.

Jeg har overhørt utallige diskussioner om, hvorvidt det er bon ton at fare la scarpetta, lave den lille sko.
Altså at bruge brødet til at spise den overskydende pastasovs.

Et andet stridspunkt, der kan udløse timelange diskussioner, handler om hvornår pastaen er perfekt al dente.
Det er endnu en nord-syd diskussion:
I nord koger man pastaen mere, mens man i syd foretækker pasta med mere bid i.

Og så er der skeen.
Min sicilianske ven Turiddu sætter sig ikke til bordet uden der er en ske til at rulle spaghettien op med.

Paolo fra Veneto rejser sig derimod smækfornærmet, hvis tjeneren giver ham en ske:
– Som om jeg er for dum til at bruge kanten af tallerkenen, fnyste han engang.

Man siger i øvrigt ikke tak for mad i Italien.

Man roser eller diskuterer maden til overmæthed, men tak for mad findes ikke.
Ikke at tale om maden er i Italien meget værre end at glemme et tak for mad i Danmark.

Hvad ønsker I? Hvem, mig?

Den formelle italienske høflighed overrasker mig også stadig.
Første gang jeg i foråret på Amalfikysten blev tiltalt med det personlige stedord voi, altså I, kiggede jeg mig over skulderen.
Tjeneren måtte jo tro, at jeg var en del af en gruppe.

Jeg havde glemt, at man i Syditalien er ofte er nærmest overhøflig, og min overvægt taget i betragtning følte jeg det en anelse fornærmende at blive tiltalt i flertal.

Som dansk kvinde fandt jeg det i sin tid også krænkende, når italienske mænd holdte døren, trak stolen ud, og var klar til at tænde cigaretten for mig.
I dag nyder jeg enhver form for galanteri – ja, det ord stammer også fra Galeateo.

Buongiorno, salve eller ciao…

Selv de daglige hilsner volder mig stadig efter 35 år som indvandrer problemer.
Portneren i ejendommen i Milano har heldigvis med årene vænnet sig til, at jeg roder rundt i det formelle buongiorno, det mere neturale salve og det venskabelige ciao.
– Nå, er det én af de dage, hvor vi er De´s, griner Raffaele, når jeg halvvågen kommer til at sige buongiorno.

De´s med svigermor

Min svigermor Ersilia og jeg var til min irritation De´s til hendes død.
Vi nåede efter et par årtier frem til at kalde hinanden ved fornavn.
Det var det.

Jeg kender enkelte italienere, der stadig bruger flertalsformen voi overfor deres forældre, men jeg har endnu aldrig mødt en italiensk datter eller søn, der kalder Babbo eller Mamma ved fornavn.

Tak, undskyld og vær så venlig

Google giver over halvanden million svar, når man søger på galateo.
Skal bare en lille del af alle disse manerer studeres, bliver det jo helt umuligt at besøge Italien.

Heldigvis er virkeligheden meget nemmere.

De fire fantastiske ord grazie, scusa og per favore åbner nemlig både døre og hjerter i Italien.
Og italienske børn lærer dem fra blestadiet via rim og børnesange

Kombineret med et smil, der jo ér den korteste vej mellem mennesker, signalerer brugen af disse fire ord, at du ér et dannet menneske.

En del italienere vil, når du kombinerer ordene med buongiorno eller buonasera fra sidst på eftermiddagen, tro, du taler flydende italiensk.
Tag det som en stor kompliment, for den slags skaber grobund for både god service og livslange venskaber.

Så betyder det meget mindre, at du fornærmer kokken ved at bede om salt på bordet eller siger god appetit, som af en eller anden grund regnes for udannet.

Med hensyn til sokker i sandalerne er jeg dog stadig i tvivl, om det kan tilgives.


LAVPRAKTISK PÅ RESTAURANT OG HOTEL:

Det er altid dannet at vente på at blive seatet på en restaurant, og man begynder i hvert tilfælde ikke spontant at flytte om på restauranternes interiør.

Nej, italienerne taler ofte ikke engelsk:
Med et smil og håndfagter kan meget gøres forståelig, og så er der jo teknologien, hvor mobiltelefonen kan oversætte de fleste menukort.
Vær dog opmærksom på, at en del middelhavsfisk simpelthen ikke har et dansk navn, og at underlige navne under i primi – førsteretten – på menukortet ofte dækker over en lokal pasta variant.

Pommes frites turist eller ej
Møder du op i bikinioverdel, ærmeløse undertrøjer og flip-flapper på en fin restaurant, skal du ikke regne med god service.

Acqua?

Ofte vil tjeneren efter at have afleveret menukort stille spørgsmålet “Acqua”?

Vil du gøre bella figura svarer du “si, grazie, naturale”, “si, grazie, con gas” (med bobler) eller “no, grazie”.

Grazie, med “e” til slut, er et meget vigtigt ord for turister, der vil gøre bella figura.
Grazia med “a” til sidst er et pigenavn.

De fleste italienere drikker altid vand til måltiderne, og omkring en tredjedel af alle voksne italienere drikker i øvrigt slet ikke alkohol.
Det betyder ikke, at du finder et stort udvalg af alkoholfrie øl og vin.

Når man ikke drikker alkohol i Italien drikker man bare noget andet!
Der findes derfor også altid alkoholfrie aperitiffer på barerne, fx Sanbitter og Crodino, eller un cokctail analcolico.

Drikkepenge

Jo længere sydpå, du kommer i Italien, jo mere forventes der drikkepenge, op til ti procent af regningen, når du er tilfreds.
Og i kontanter, tak.
Nej, du bidrager ikke til mafiaerne eller i det hele taget til en forbryderkultur, når du giver drikkepenge.
Du respekterer bare kulturen i det land, du er gæst i 🙂


På hoteller er et normalt niveau for drikkepenge, når du er tilfreds, 1-1,50 euro om dagen per person til stuepigerne og det samme til tjenerne , hvis du er på halv- eller helpension.
(Obs: Bor du på et femstjernet hotel, så fordobler du drikkepengene, grazie :-))
Hvis receptionisten er venlig og hjælper dig med at løse problemer, bestille udflugter eller taxi, er du naturligvis også velkommen til at sætte kontant prise på det.

To pinlige klassikere

Når du finder et beløb på et par euro ganget med antal gæster ved bordet, er restauranten ikke ude på at snyde dig.
Det er det irriterende pane e coperto tillæg – brød og kuvert tillæg – som de fleste restauranter stadig praktiserer.

Og begynd ikke en diskussion om, at du kun vil betale 6,50 euro for din 900 gram tunge bistecca fiorentina, hvor prisen altid står per 100 gram – prezzo all’etto.
Bed i stedet om at se det dejlig kødstykke inden det bliver grillet.

Har du andre sprøgsmål om galateo i Italien, så skriv til charlottemilano(at)gmail.com

Pesto – den officielle opskrift – og Piratens

Syv ingredienser, hverken mere eller mindre, er der i Pesto Konsortiets opskrift på den kolde basilikum sauce, der er så karakteristisk for Middelhavsregionen Liguria.

1) 50 gram friske, tørre, små basilikum blade, naturligvis helst Basilico Genovese DOP

2) Èn deciliter Extra Jomfru Olivenolie – helst DOP fra Liguria

3) Seks spiseskeer Parmiagian Reggiano DOP

4) To spiseskeer Pecorino Fiore Sardo DOP

5) To fed hvidløg

6) Èn spiseske pinjekerner fra Middelhavsområdet

7) Ganske lidt groft salt – så basilikumbladene ikke bliver overiltede, og dermed får en mørk farve.

Pesto er ligesom “mors frikadeller”:
Du skal lave den mange gange, får du rammer din personlige favorit.

Fundamentalisterne sværger til håndarbejde:

I dette tilfælde en morter af marmor og en støder (pistil) af oliventræ.
Det hjælper på “mormor-vinger” på overarmene.

Jeg har skam det traditionelle udstyr – men bruger mest mini-pimeren.

Dog med det meget vigtige forbehold, at du kun aktiverer den få sekunder af gangen, og dermed stadig laver din pesto med tålmodighed.

Kører du mixeren på fuld tryk varmes saucen op, smag går tabt, og saucen bliver mørk i stedet for lysende grøn.

Piraten Luciano har produceret sin fantastiske pesto hundredevis af gange, så ingredienserne tilsættes uden målebæger, kun baseret på erfaring.

Du kan smage hans pesto på Ristorante Cambusa i Sant Margherita Ligure – Ristorante Cambusa i Santa Margherita Ligure >>

Her er hans illustrerede opskrift, til inspiration:

Hvidløg

Små basilikumblade

Pinjekerner – jeg er klart tilhænger af flere pinjekerner end i Konsortiets opskrift!

De to oste – parmesan og fåreosten Pecorino Fiore Sardo fra Sardinen

EVO – ekstra jomfru olivenolie – gå aldrig ned på kvalitetsolie!

Husk – aktiver kun de elektriske mixere få sekunder af gange for ikke at varme den kolde suace op – og husk at tilsætte ganske lidt groft salt.

Grov eller fin – det bestemmer du.

Piraten laver en meget tyndflydende Pesto, der passer til de traditionelle “Testaroli”, der er svampede pastapuder oprindelig lavet af kastanjemel.

Kajstanjemel var det kornfattige Ligeurias erstatning, når hvedemelet var brugt.
I dag laves Testaroli af hvedemel, fordi kastanjemel hurtigt får en bitter bismag.

Pesto er ikke en “spaghetti-ret”, men serveres traditionel med de snoede Trofie eller med den lange flade pasta Trenette.

Trofie:

Trenette

Buon appetito 🙂

–//–

Kilder:
https://ristorantelacambusa.net/
https://www.mangiareinliguria.it/pesto-genovese/consorzio-pesto-genovese

Foto:
Privatfoto & Wikimedia Commons

Gelato – sådan genkender du en god italiensk is

Hvis isen med pistacienødder er skriggrøn, så hold dig langt væk.

Gelato med ægte pistacienødder har faktisk en lidt ucharmerende grønligbrun farve, men smager så til gengæld af den ægte vare.

Jordbærisen skal heller ikke være skrigende rød, og bananis er hvid og ikke solgul, hvis det er kvalitetsis, hvor der er brugt frugt, og ikke bare farve og tilsætningsstoffer.

Der er åbenbart ikke noget at stille op overfor den kunstigste af dem alle sammen:
Den smølfefarvede is, som børn til alle tider af en eller anden grund finder uimodståelig.

Med andre ord:
Ligner det hele en neonreklame, så hop over.


SMAGEN

Nødder smager af nødder, citronen skal bide lidt, og den med mørk chokolade skal pakke din tunge ind i en dyne af smag.


Er der små stykker af frugt, chokolade eller nødder i isen, så er det også et kvalitetstegn.

Sådan ser ægte pistacie-is ud

OPBEVARING

Hvis beholderne i frysedisken er med top, er det hele to dårlige nyheder i jagten på den gode gelato:

1) Toppen af isbunken opbevares ikke ved den korrekte temperatur.
Den rette temperatur i isdisken er minus 14-16 grader.
(De vandbaserede sorbetter bør opbevares og serveres lidt koldere.)

2) Isen er sikkert produceret med masser hydrogenerede vegetabilske fedtstoffer, for den gode kvalitet ville falde sammen under sin egen vægt.
Eller også er isen ”pustet” op med luft, som softice.
Får man sådan en is, så smelter den i øvrigt, inden man kan nå at nyde den.

Videre til næste gelateria med det samme, grazie.

Det er i øvrigt næsten altid et tegn på kvalitets is, når isen er under låg i frysedisken, og man bestiller den fra dagens menukort.


UDVALGET

120 typer is praler et gelateria på en af de store turistsdestinationer ved Gardasøen i Norditalien.
Deres is ligger i høje bunker, pistacieisen er skriggrøn, bananen solgul, og jordbærisen er ligefrem selvlysende.

Alt efter størrelse og omsætning vil en ægte håndværks-gelataio ofte have helt ned til kun 10-12 forskellige typer is.

Den ægte hjemmelavede gelato holder sig på toppen i ganske få dage, og så holder de professionelle også et skarpt øje med årstiderne:

Der bruges naturligvis årstidens friske frugter fra forår til efterår, og mere chokolade og nødder om vinteren.

Nej tak til denne opstilling og farvekomposition

KONSISTENSEN

Isen må ikke føles olieagtigt, ikke flydende og skal have konsistens.
Dog ikke så meget konsistens, at man skal bide af isen.

Bides med læberne er måske måden at beskrive den rette konsistens på.

Der må ikke være krystaller i isen, aldrig.
Det er et tegn på forkert opbevaring.

Og virker isen for fed, så er den for fed.

GOD IS GØR DIG IKKE TØRSTIG, MEN SLUKKER TØRSTEN

Er du tørstig efter at have spise en is, så har der været for meget sukker i, eller også er der igen brugt for mange vegetabilske fedtstoffer.


DEN ULTIMATIVE TEST

Drikker du et glas vand efter at have spist din is, så forsvinder smagen, hvis du har fået kvalitet.

Kan du smage citron, hasselnødder eller pistacienødder (eller smølfer!) efter at have renset din mund med et glas vand, så har du ikke spist kvalitets gelato.


OBS:
Alle gelaterie/isudsalg har pligt til at hænge en synlig liste op med ingredienserne i de enkelte typer is, som kunderne kan konsultere.
Og ordene ”produzione proprio” betyder hjemmelavet.


VAFLEN – HVAFFORNÈN?

Meget få gelaterie byder på mindeværdige vafler.

Selv spiser jeg altid is i et bæger – bicchiere.

Det er jo isen, det handler om, ikke sandt?

Med mørk chokolade øverst,
derefter med Pecorino (fåreost!) i Pienza i Toscana,
og nederst med chokolade igen, og den ægte “støvgrønne” pistacie-is

Der er international “gelato-day” hvert år den 24. marts.

Det skønnes (Marts 2024, red.), der findes 39.000 gelaterie, der laver hjemmelavet gelato i Italien, og de omsætter for omkring tre milliarder euro.

I gennemsnit bruger italienerne 43 euro om året på den ægte gelato.

–//–

Fra arkivet: Reportage 14.3.2013 – dagen efter pavevalget



I går var det 11 år siden jeg stod i regnvejr på Peterspladsen, og så den hvide røg komme ud af skorstenen.

Det var en stor oplevelse.
Jeg var lige ved at konvertere, men så skulle jeg heldigvis tisse, og det er svært på Peterspladsen!

Her er, hvad jeg skrev om pave Frans dagen efter:
(Og jeg får ligefrem lyst til at skrive en artikel om, hvilken pave han så blev i de forløbne 11 år)

“I ved at det er kardinalernes opgave at vælge en nye pave, og det synes som om mine brødre kardinaler har valgt en pave, der kommer fra verdens ende”
Pave Frans

EN YDMYG PAVE – MED EN KARAKTER AF STÅL

Det siges, at nyvalgte Pave Frans altid satte sig på den bagerste række når kardinalerne mødtes.

Men man bliver ikke kardinal i den katolske kirke blot ved ydmyghed, så lige nu spekuleres der på om Pave Frans 1. har karakter og viljestyrke nok til at rette den katolske skude op.

I et sjældent interview i februar slog han som Buenos Aires ærkebiskop og kardinal Jorge Mario Bergoglio fast, at kirkens største problemer lige nu er personlig forfængelighed og ambitioner.

IKKE EN PRÆSIDENT, MEN ET ÅNDELIG OVERHOVEDE

Udtalelsen om kirkens vigtigste problemer beskriver præcist den konflikt, der fik det nu overståede konklave til at minde mere om et politisk valg, end om udnævnelsen af et åndeligt overhovede for verdens omkring 1,2 milliarder katolikker.

Den nye pave sætter praktisk missionsarbejde højere end teologiske diskussioner, og adskiller sig allerede derved fundamentalt fra sin forgænger Benedikt 16..

Den såkaldte reformfløj havde Milanos ærkebiskop Angelo Scola som favorit, da de 115 kardinaler tirsdag den 12. marts blev lukket inde i Det Sixtinske Kapel.

I stedet valgte de til alles overraskelse efter fem afstemninger argentiske Bergoglio, der nærmest slet ikke havde været nævnt i “pavelotteriet”.

FRA KONKLAVET

Kardinalerne aflagde tirsdag eftermiddag ed på IKKE at fortælle om konklavet, men showmanden og kardinalen Timothy Dolan fra New York kunne ikke lade være.
I aftes fortalte han straks pressen, at der rent faktisk blev klappet inde i Det Sixtinske Kapel, da Bergoglio nåede de 77 stemmer, der skulle til for at blive valgt.

Vi ved også, at Bostons kardinal O´Malley var til diskussion i konklavet, men at netop hans nationalitet forhindrede ham i at opnå tilstrækkeligt med stemmer.

Jeg havde udsigt til paraplyer i tre dage.
Det regnede hver dag under konklavet.


REFORMISTERNES SEJR

Den sejrende reformfløj er i et modsætningsforhold overfor gruppen af kardinaler, der har deres daglige gang og arbejdsplads i Vatikanet.

De ønsker en mindre centraliseret og mere gennemskuelig ledelse af den katolske kirke.

De reformvenlige er lede og kede af at høre historier om magtkampe mellem karriere-syge kardinaler i “hovedsædet” i Vatikanstaten, og de ønsker også mere åbenhed om Vatikanets pengesager og de økonomiske transaktioner i Vatikanets skandaleramte bank IOR.

REFORMEVENLIG BETYDER IKKE REVOLUTIONÆR

At blive kaldt for en fremskridts- eller reformvenlig kardinal i den katolske kirke betyder absolut ikke, at man går ind for at ændre århundredegamle regler og dogmer som for eksempel ophævelse af præsternes, munkenes og nonnernes løfte om cølibat.

Det betyder heller ikke ja til anvendelse af prævention, ret til skilsmisse eller accept af registrerede partnerskaber.

Pave Frans´ forhold til Argentinas præsident Cristian Kirchner blev derfor også mere end iskoldt, da hendes regering som det første land i Sydamerika tillod homo-ægteskaber og satte prævention på det statslige sundhedsbudget.

Kirchner selv var dog i går rørt til tårer, da hun fik nyheden om valget af en argentinsk pave.

Enkelte europæiske kardinaler har på det seneste åbnet døren på klem for anvendelse af prævention, men det punkt er ikke umiddelbart på Pave Frans´ dagsorden.

HYKLERISKE PRÆSTER FÅR SKÆLD UD

Pave Frans er på den anden side imod en alt for streng håndhævelse af den rette tro.

Han har skældt argentinske præster ud, når de har nægtet at døbe børn af ugifte mødre.

– Disse præster er vore dages hyklere. Disse præster forhindre Guds børn i at opnå frelsen. Den stakkels pige, der ikke sendte barnet retur til afsenderen, men derimod har haft modet til at sætte barnet i verden, må gå fra sogn til sogn for at få barnet døbt.

Pave Frans ønsker reformer i kirken, en modernisering af bureaukratiet, mere indflydelse til præsterne udenfor Vatikanet, og ikke mindst en mere socialt engageret kirke, der aktivt bekæmper fattigdom.

Han har blandt andet udtalt, at Sydamerika i dag har stor økonomisk vækst, men at det er helt forkert, at denne vækst ikke når de fattigste i samfundet.
Han har også flere gange talt om de negative konsekvenser af den økonomiske globalisering.

I den officielle biografi – “Jesuitten” er biografiens titel – skriver forfatteren Sergio Rubin følgende:

“Er Bergoglio progressiv eller ligefrem en befrielses-teolog?
Nej. Han er ikke en 3. verdens-præst.

Kritiserer han Den Internationale Valutafond og neo-liberalismen?
Ja.

Bruger han meget af sin tid i slummen?
Ja.

FAKTA:

“Jesuitter-ordenen” blev grundlagt i 1535. Ordenen tæller i dag 17.000 medlemmer, hvoraf 12.000 er præsteviede. Ordenen arbejder for en universiel og samlet kirke, og de sætter formidlingen af det kristne budskab højest i deres daglige arbejde.


SKYGGER FRA MILITÆRJUNTAEN I ARGENTINA

Befrielses-teologien er et begreb, der stammer fra 1970´erne, hvor en fløj af præster i Sydamerika blandt andet flyttede ud i slum-kvarterne og i følge kritikerne af bevægelsen gjorde det sociale arbejde til en vigtigere opgave end den kristne mission.

Enkelte befrielses-teologer var åbenlyse tilhængere af eller inspireret af marxismen.

Kristiske stemmer fra Argentina anklager den nye pave for både at have været for passiv under militær-styret, og for i 1976 at have været indvolveret i kidnapningen af netop to præster, der var meget aktive i Buenos Aires slumkvarterer.

Præsterne blev frigivet efter et halvt år.

I den officielle biografi hævdes det, at kardinal Bergoglio derimod medvirkede aktivt til løsladelsen af de to præster.

Han skal have fået diktator Jorge Videlas personlige præst til at sygemelde sig, så hen selv kunne holde gudstjeneste for diktatoren og hans familie, og dér tale direkte om barmhjertighed for gidslerne.

Bergoglio har også været afhørt i 2010 om militærstyrets krænkelser af menneskerettighederne.

Man bortadopterede for eksempel de politiske fangers børn, og kritikere anklager ham for at svare undvigende.

I biografen fortæller Bergoglio dog om, hvordan han under diktaturet skjulte flygtninge på kirkens ejendom, og at han engang gav en mand sine egne identitetspapirer, så han kunne flygte ud af Argentina.

MINDER OM “DEN GODE PAVE – MEN OGSÅ OM “DEN KORTE PAVE”

Det var en tydelig rørt pave, der kort efter kl 20 onsdag den 13. marts lod sig hylde af menneskemængden på Peterspladsen.

Pave Frans virkede dog også som verdens mest ensomme mand, da han brugte Frans af Assisi´s hilsen:

“Brødre og søstre, godaften”.

Det var rørende, da han bad alle i stilhed bede en bøn for ham, og han fandt først sin personlige ro, da han i kor med menneskemængden bad “Fader Vor”.

Hans fremtræden var umiddelbart sympatisk og hans korte tale blev mødt med jubel, klapsalver og heppekor, både da han huskede alle på, at han nu er Roms biskop og da han sendte en hilsen til Paver Emeritus Benedikt 16., der efter sigende har fulgt hele konklavet direkte i tv.

På kaffebaren i Trastevere gik pave-snakken lystigt morgenen efter.

– Han minder om “den gode pave”, sagde en ældre dame, der også var overrasket over en sydamerikansk pave.

“Den gode pave” er Johannes 23., der var pave mellem 1958 og 1963.

Han var en simpel og jordbunden mand af bondeslægt fra den lille landsby Sotto il Monte ved Bergamo i Norditalien.

Og så var han manden bag det store kirkemøde Det Andet Vatikankoncil, der begyndte i 1962.

Et kirkemøde, der lagde grunden til en aldrig gennemført modernisering af den katolske kirke.

Den opgave er nu over 50 år efter stadig den nye paves største udfordring.

– Mig minder han om ham, der var pave i kort tid, sagde en midaldrende herre på baren.

– Bare det ikke går ham lige så skidt!

I 1978 nåede Johannes Paul I. kun at være Sankt Peters afløser i 33 dage.

Hans død er stadig omgivet af tvivl og konspirationsteorier.

Han blev set som fornyeren og bad som noget af det første i sin regeringstid om et møde med Vatikanbankens topfolk.

Det nåede han aldrig, og nogle er sikre på at hans død skyldes en forgiftet kop te.

– Han er vist også fodboldfan, bemærkede en tredje gæst på kaffebaren.

Og det er ganske rigtigt.

Pave Frans holder med fodboldholdet San Lorenzo i Buenos Aires.

Han holdt naturligvis messe, da holdet fyldte 100 år, og han er i besiddelse af medlemskort nummer 88.235.

Fodboldholdet AS Romas tifosi er også begejstrede for den nye pave:
De påstår, han har taget dit pavenavn fra deres angriber Francesco Totti!

FRESKOER OG KARDINALER OVERLEVEDE RØGEN

Blandt de mere pudsige oplysninger Vatikanets talsmand Padre Lombardi er kommet med under konklavet var en udredning om den berømte røg.

Onsdag eftermiddag forsikrede han – der i øvrigt også er Jesuit – de flere end 5.500 akkrediterede pressefolk, at hverken Det Sixtinske Kapels freskoer af Michelangelo eller kardinalernes helbred var i fare på grund af røgforgiftning.

Fyrmesteren måtte tænde op for sort røg – der tilsættes en slags sort blæk til de sammenbundne stemmesedler, der skal brændes – to gange – tirsdag aften og onsdag formiddag kl 11.39.

Tredje gang var røgen hvid, og den steg op fra skorstenen onsdag aften kl 19.06.

Lidt over en time senere kom Pave Frans ud for at modtage folkets hyldest.

Vi var en gruppe danske pressefolk, der spiste hos Leo i Trastevere før konklavet, og gættede på, hvornår den hvide røg ville dukke op:

Jette Elbæk Maressa fra Jyllandsposten gættede, hvornår den hvide røg kom, og kø-jumpede i øvrigt senere på aftenen, så vi begge fik et eksemplar af Vatikan avisen Osservatore Romano.

Over 5.000 medifolk var akkrediteret til konklavet, og ingen havde tilsyneladende Jorge Mario Bergoglio som favorit i “pavelotteriet”.

–//–

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er charlotte_tveen_hansen_4_aarstider_paa_due_papaveri.jpg

Bog på vej: Charlottes ”4 årstider på Due Papaveri”

Glæd dig til noget så sjældent som en bog om italiensk mad og kultur fra forfatterens egen jord, køkken og restaurant i Italien.

”Due Papaveri” – To Valmuer – hedder det magiske sted for enden af grusvejen i de bløde bakker i Emilia Romagna syd for Modena.

Her har Charlotte Tveen Hansen, der oprindeligt stammer fra Padborg, siden 2005 ikke blot udlejet tre skønne ferieboliger, men også drevet restaurant, forestået mad- og yogakurser, og ikke mindst drevet biologisk køkkenhave og landbrug på markerne omkring agriturismoen. Derudover byder stedet på fantastiske udsigter og en skøn pool. Siden 2011 har ægtemanden Luca hjulpet til med det hele.

Hvor Charlotte Tveen Hansen første bog – Carlotta Cucina – fra 2007 primært bestod af opskrifter, følger den ny bog årets gang i Benedello.
Det sker på markerne, til lavendelhøst eller på trøffeljagt, på besøg hos producenter af områdets specialiteter, og med nedslag i lokalsamfundet, der blandt andet er berømt for et helt specielt og originalt karneval.

Bogen indeholder Charlottes egne årstidsopskrifter fra restauranten, der er åben ved reservation, og et specielt afsnit om plantebaseret vintermad.

Charlottes opskrifter er naturligvis inspireret af de kendte italienske traditioner og respekten for råvarerne, men hendes madkunst tilføjer et kreativt og æstetisk pift, der i den grad adskiller bogen – og maden – fra de alt for mange forudsigelige italienske madbøger, som hvert år vælter ud på markedet.

Charlotte ved nemlig, hvad hun taler om:
Hun har både fingrene dybt plantet i mulden, i forarbejdningen af råvarerne, og ikke mindst, så kan hun lave mad, så englene synger.

Glæd dig!
Det gør jeg.

Bogen er på 320 rigt illustrerede sider, og koster 349,9 plus forsendelse.
Den kan allerede nu bestilles på www.duepapaveri.com.

Bogen præsenteres af forfatteren den 7. april i Store Kannikestræde 19, 1169 København, mellem 13.00 og 17.00, hvor bogen også kan afhentes personligt.

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er charlotte_tveen_hansen_4_aarstider_paa_due_papaveri.jpg


–//–

Risotto med Gorgonzola-skum og mørk øl

På kokkeskole med Andrea Bevilacqua / Milano (Januar 2014)
Kurset hed “Risotti Importanti” – Vigtige Risotti – og foregik i køkkenet på Mondadori boghandlen på Piazza Duomo i Milano.

RISOTTO MED GORGONZOLA OG ØL
– til 6 personer

INGREDIENSER

500 gram Arborio-ris
2 skalotteløg
50 gram Jomfru Oliven Olie (EVO, siger de smarte i dag – Extra Virgin Oil…)
1 liter mørk øl
400 gram Gorgonzola
250 gram fløde
1,5 liter boullion
Salt & Peber
Laurbærblade
Honning
200 gram revet parmesanost
150 gram smør

TILBEREDNING
Pres Gorgonzola-osten gennem en si – det handler om at gøre den så “flydende” som muligt.
Blend Gorgonzola sammen med fløden til du får en skummende masse, der skal sættes på køl.
(…de professionnelle laver en tyndtflydende masse, som de til allersidst sprøjter ud gennem en Sifonflaske – og har du sådan én, er det naturligvis et must!)

Kog 66 cl øl ind til halvdelen i en en kasserolle – tilsæt det en – hele! – skalotteløg,  et par laurbærblade samt et par spiseskeer honning.

Snit det andet skalotteløg fint, og lad det svede i halvdelen af smørret i en høj fladbundet pande, hvorefter du tilsætter og rister risene et par minutter – til de bliver blanke UDEN at tage farve – ved middel varme.
Tilsæt resten af øllet – øllet skal have rumtemperatur. Er øl, vin eller andet fra køleskabet får risene et termisk chok, der kan få dem til at revne og koge ud som grød!

Dæk risene med et 1-2 cm spejl af boullion og kog dem færdig ved middel varme.
Hold øje med, at risene er dækket af væsken, og rør kun indimellem ganske lidt rundt for at sikre dig, at ingen ris sidder fast i bunden af panden.

Når risen er færdigkogt – kogetiden står altid på emballagen og SKAL overholdes – slukker du for varmen, tilsætter resten af smørret og parmesanosten, og rører energisk rundt, inden du lader risotto´en slappe af et minut eller halvandet.

SERVERING:
Placér din Øl-risotto på tallerkenen, tilsæt Gorgonzola-skum med bagepose/siffon og dekorér retten med den indkogte øl.

Buon appetito…

Ti tips til den perfekte risotto >>

Deres udsendte “risotto-student” med kokken Andrea Bevilcqua:

risotti_omportanti_andrea_bevilacqua_ch_2014
–//–