Farvel til Elio Fiorucci – italiensk modes demokratiske Andy Warhol
…frække engle – de to i dag klassiske Fiorucci-engle – og så ved du, hvem han var… Den 80-årige italienske modemand – selv foretrak han betegnelsen handelsmand – blev mandag den 20. juli fundet død i sin lejlighed i centrum af Milano.
Elio Fiorucci får i dag æren for som en af de første at demokratisere moden og for at bruge gadens “street style” som grundlæggende inspiration. Selv sagde Fiorucci for få uger siden i et interview i anledningen af hans 80-års fødselsdag den 10. juni, at det var en rejse til Swinging London i midten af 1960´erne, der for alvor sparkede hans geni i gang. Fioruccis mode var poppet, plastificeret og farverig, og han begyndte da også som helt med at designe farvestrålende galsocher for faren, der solgte tøfler.
– Jeg er stolt af at have levet et morsomt liv udenfor skemaerne, sagde Elio Fiorucci i tv-interview på kanalen TgCom24 for få uger siden. Fiorucci åbnede sin første butik i Galleria Passerella i Milanos centrum i 1969. Fiorucci foran butikken i Milanos centrum i 1974 Wikimedia “Fra jeg kom til Milano i 1989 og til butikkens lukning i 2003 var det simpelthen et sted, man ikke kunne gå forbi, netop fordi både tøjet og alt det andet tingeltangel var poppet, farvestrålende og ikke mindst kreativt og ét skridt foran den etablerede mode.” I 1970 begynder Fiorucci at producere tøj, og han introducerer i 1973 “skinny” jeans som efter sigende blev tegnet direkte efter modellernes bagdel. I 1975 åbner Fiorucci i Kings Road i London, og i 1976 åbner Fiorucci på 59. Street i New York, hvor butikken bliver ikke bare et fast mødested for typer som Andy Warhol, Bianca Jagger, Truman Capote og Ketih Haring, men også for en purung Madonna, der i 1983 giver sin første koncert på Studio 54 netop for at fejre, at mærket Fiorucci fylder 15 år. Butikken i New York var i øvrigt designet af et andet farvestrålende italiensk designikon, Ettore Sottsass. Fra 1975 til 1978 står den unge fotograf Oliviero Toscani for Fioruccis reklamekampagner. -Vi begyndte alle hos ham. Han lærte os at finde det smukke, også dér hvor det ikke var, siger Toscani til avisen Corriere della Sera. Tjener på gadget og revolutionerer jeans med Lycra I 1981 kommer Fioruccis kollektion med T-shirts og Sweatshirts med Disney-figurer, og i 1982 blander Elio det revolutionerende materiale Lycra i sine jeans, der tilsat det elastiske materiale smyger sig endnu tættere omkring kroppen. I 1983 hitter filmen Flashdanse, og Fiorucci er først med trænings-body, benvarmere og leggins… I 1990 solgte Elio Fiorucci mærket til det japanske firma Edwin International, der stadig ejer mærket. Han beholder dog den festlige butik i centrum af Milano indtil 2003, hvor H&M rykker ind med deres bud på “demokratisk” og hurtig mode for alle. I 2003 grundlægger Elio Fiorucci projektet Love Therapy >>, der har en flok lystige dværge som logo,mens han i sine sidste år var aktiv i forskellige dyreværnsorganisationer. Fiorucci var blevet vegetar, og én af hans sidste aktiviteter var design af t-shirt til støtte for et WWF projekt i Amozon og t-shirt mod brugen af angorapels. “Coniglio-fiorucci” di Emanele.querci – Opera propria. Con licenza CC BY-SA 4.0 tramite Wikimedia Commons.